aku hazel si shutterbugs! smile....

Friday, July 30, 2010

mana pergi nya budi? - larikah? mana hilangnya bahasa ?- dicurikah?

dalam minggu ni aku berusaha belajar cara-cara mengedit dan berusaha menyiapkan sebijik dua  custom album untuk wedding last seasons ... aku percaya mata aku letih memandang, tenung dan mengadap skrin PC dalam tempoh yang sangat lama... dan aku juga percaya aku skang memang ada masalah mata... tapi bukan tahap kronik la...  bertambah rabun la gamak nya... silau pun ye... tak pernah-pernah aku tengok tv pakai spek... slalu aku pakai spek time drive di kala malam menjelma ja... dan aku yakin tahap penglihatan aku ni bakal teruk from time to time...


for time being, mungkin aku akan pakai spek yang ada... ada duit esok, kena buat spek baru la...

ekseli aku ada nak story ne... petang tadi lepas waktu tengah hari, aku dengan Ella keluar p amik gambar kat tempat printing. setel ja kija kat situ p TPK lak... amik poster pengantin... lepas tu ondeway nak balik singgah Pekan Rabu, sebab nak amik frame gambar untuk poster kawin tadi ngan beberapa frame lain (macam banyak lak aik... walhal 2 frame ja )... ok... Pekan Rabu antara landmark yang popular kat utara ne...DAN memang serius padat dan jem dan susah untuk mendapatkan mana-mana petak pakir.. so i took charge untuk jaga kereta Ella dan alert in case jika sesuatu keadaan tu memerlukan aku mengubah kereta... so... Ella agak lama jugak la dekat kedai frame tu.. kebetulan keretanya blocking kereta lain...

nak pendek kan cerita... ada la makcik ni dok perhatikan aku... tapi aku wat tatau... aku ingat dia saja dok situ... jadi aku mengalihkan pandangan aku ke KFC dan Pizza Hut... lepas tu aku masih rasa tertekan semacam sebab ada mata yang sedang memerhati aku.. ishk... apa kes kah itu? jadi aku pon pandang empunya mata itu... sekali ada sorang pakcik dah cekak pinggang beliau dan buat muka marah tak marah...

monolog aku " ishk... pak cik ni nak keluar ka dari parking lot beliau.?''.. mata aku mengufuk ke kedai frame... jadi aku pon decide nak keluar dan alihkan kereta... seblum sempat aku buka pintu bahagian pilot... aku pandang pak cik tu.. tah apa la dia ngomel.. si mak cik tu lak pandang aku tak puas hati... 

muka bajet nak telan katak ja pak cik tu.... MARAH betul dia... amarah sungguh.... ni mesti ada kencing manis ne hahaha... LOL...but before aku kuak daun pintu kereta aku tunduk kan kepala sikit tanda sori atas tak perasan akan beliau.... so aku pon masuk dalam, move forward la...tak sampai 60 inci pon... sikit ja jarak nya...tengah dok ubah kedudukan keta Ella tu, aku pon ngomel jugak... awat la pak cik tu tak ketuk tingkap ka?, bagi isyarat suh alih kan kereta ka?.... bagi signal ka? lambai-lambai atau keloi-keloi aku ka?  bukan nya susah pon.. no need much effort kan?... ini tidak.. buat muka doblas patblas kat aku... bajet style gamaknya...bikin aku amarah jugak... dia tak tengok lagi muka aku hok number satu nu... ok Cik Hazel... kool...chill... okeh....

lepas tu aku keluar semula dari kereta dan duduk di bahagian Co-Pilot... aku perasan pak cik tu dah berjaya keluar dari petak kuning tu... jadi aku pon toleh la kiri ., sekadar nak jenguk... sebab orang tengah marah sure tak puas hati dan totally pissed off habis-habisan kat aku yang tersangat lah innocent ne.. nak la sedekah kan sekuntum senyuman tanda mohon maaf..... sekali pakcik tu jeling dan naik kan tangan ala-ala Karam Singh Walia...dan macam cakap kat aku " APA LA DIA NI... AKAI ADA?!!!" what the fish!!! oih pak cik... i can read your lips la weh...  sedih tau.. saya cuba jadi rakyat yang berbudi bahasa...tetapi di balas sebaliknya... ni nak bermadah cem Karam Singh Walia ne... " terbakar kampong nampak asap... terbakar hati siapa yang tahu...."


tak lama lepas tu Ella pon datang sambil mengangkut frame-frame dari kedai frame.. aku pon story la kat Ella...

serta merta Ella pon mengadu nasib dia yang lebih kureng sama jugak cem aku... katanya dia pernah kena marah sebab block laluan sorang pak cik ni...pak cik ni sembur Ella habis-habisan la kan.. lalu Ella pon berkata kepada pak cik itu " PAK CIK... BUDI BAHASA BUDAYA KITA!!!" lalu masuk ke dalam kereta setelah pak cik tu termalu alah denga  beliau.... hahaha.. amik ubat... padan muka.. nak sembur orang sangat...

jadi.. moral of the story ialah... sentiasalah murah dengan senyuman, bersabar lah.... dan sentiasa  berbudi bahasa dengan orang lain... supaya orang lain yang tak berbudi bahasa tu akan khilaf dengan sikapnya serta termalu alah la aik dengan kita....

p/s: berapa ramai penduduk Malaysia menyokong kempen BUDI BAHASA ne?

1 comment:

mia azlin said...

woohoo! geram lak ngan pakcik uh!