aku hazel si shutterbugs! smile....

Thursday, October 14, 2010

khamis lagi... episod 2

masih lagi di library. baru selesi baca THE COMPLETE 35mm SOURCE BOOK by Mitchell Beazley. ini buku tahun 1976 . buku 3 dekad yang lalu dan zaman filem... masa tu digital SLR mana wujud lagi... kagum la sebab dulu semua manual. macam susah ja untuk develop sekeping gambar. sekarang kau.. nah! semua digital baik camera mahupun dark room. 

zaman aku belajar pasal photography. aku tak terdedah pon pasal filem. masuk study semua digital. camera lak DSLR , Digital dark room lak pakai Adobe Photoshop. aaaa... semua dah mudah sekarang... nak buat manipulation pon pakai photoshop je. untuk rekod manipulation terhebat aku rasa jatuh kepada Kukubesi la... tipu la kalo mana-mana photographer kat Malaysia ni tak kenal Kukubesi Manipulasi...aaaaa.... aku jealous habis la... ahahha... untuk wedding Angkasawan Malaysia pon diorang yang manipulate ... memang vast la... ahahha...

masa aku dok selak2 naskah ni.. dia ada sub topic pasal Nude and Glamour photography...  OOOoohooy... woot..woot... klip pop klip pop mata aku.. ahaha... aku ambil ini sebagai ilmu...

dah tu.. siap bagi ayat-ayat pemula... seperti....
"The human body is a landscape of even texture and continually changing contours . The way in which its form are defined or contribute to the method of the photographs depends largely on the direction and quality of lighting..."

wow... (nada nakal......)

beralih pula kat buku tajuk CONCEPTUAL STILL LIFE PHOTOGRAPHY bila aku selak-selak setiap helaian. wow.. aku fikir kenapa lah aku tak kreatif macam diorang ni... kreatif itu bukan sesuatu yang boleh di ajar... creative is a gift.. kan? kalu tak kreatif pon. gambar orang lain boleh kasi inspirasi jugak kan?

lepas tu aku beralih kepada jilid yang lain... kebanyakan point yang sama saja .agak boring... maka dengan itu aku ke rak semula dan main ambil satu buku hard cover..  macam habat je nampak...serius cakap... THROUGH THE LENS buku terbaik dari ladang...ini yang National Geographic Greatest Photographs... memang vast..... 500 muka surat penuh gambar superb... marvelous... yummy... 

rasanya semua dah tahu kalo national Geographic punya gambar macam mana bukan? bagi aku setiap keping gambar yang terpampang di setiap helaian tu memang spontaneous dan macam ada satu feel... i like.... walaupun gambar tu blur. tapi ada maksud... obvious movement..
aku pon dah kesejukan duduk lama-lama kat sini... better make my move...nak p makan sat...

p/s: akan datang... agak-agak aku datang library lagi ke tidak?

No comments: