aku hazel si shutterbugs! smile....

Wednesday, August 11, 2010

Ramadan pertama

Sahur aku berlaukkan gulai ikan yang panas ,sambal petai dan telur masin. enough for my appetite. Alhamdulillah. sudah subuh aku tidur. jam 10 pagi baru aku bangun. selsai mandi aku basuh baju. pagi-pagi lagi mak aku dah kerja. ayah tengok tv kat ruang tamu.

selesai sudah dengan ampai baju aku masuk bilik dan log ke fesbuk. layan farmville.

.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
setel ngan farmville. aku blog hopping ... banyak lak promosi pasal raya... buat bisness ye..... kuih raya, butang baju melayu, jam raya, perhiasan raya, dan segala-gala hal raya... puasa baru hari pertama ye... hehehe

.
.
.
.
.
.
2.40pm
aku terjaga dari lena aku yang sekejap. solat dan terus sambung berfesbuk... macam-macam update. lepas tu aku sekali lagi tertidur. jam 5.00 pm aku bangun dan solat Asar. tetiba mak masuk bilik sambil aju soalan...

" nak ikot tak pi Baazar?" aku angguk tanda setuju... lepas siap mandi. ayah dah start enjin. memacu riang di jalan menuju ke Baazar yang terletak di tengah Pokok Sena. jalan sesak. tanda-tanda orang yang baru balik dari kerja berpusu-pusu memasuki perkarangan Baazar. berlegar-legar ferarri yang di pandu ayah mencari petak parkir. NAH!!!!

lastly ayah park tepi jalan antara simpang nak masuk Baazar.......

kami bertiga melangkah masuk pintu baazar. gerai air tebu dan ayam golek menjadi penyambut tetamu... ramai tak sangga orang berasak-asak masuk. terasa juga diri ini diraba. aku pusing belakang rupanya tangan anak kecil memagang bumper aku... aku di sangka ibunya. walhal ibunya di sebelah aku... aku biarkan... 

FUHHH!!!! lega sebab bukan tangan kasar yang hinggap... hahah hati -hati ye cik kak di luar sana.... ada dikalangan kita yang puasa.. tapi "tangan" sesetengah umat tidak ye.... bergerak mengikut arus... macam-macam ada... hentian pertama di gerai kuih. mak beli Popiah goreng... nampak enak... hehehe.... kemudian ayah beli air soya. aku beli jeli kelapa untuk pencuci mulut. 

singgah nya kami di Baazar bukan nak borong sangat. sebab kat rumah lauk pauk dah tersedia... cukup hingga ke sahur... 

masa kat baazar tu.. rambang mata jugak.. nak beli yang mana... nak makan yang mana... sana sini ada macam-macam juadah. semua nampak sedap. yummm...yummm....hahaha...sedang jalan-jalan  mencari juadah tambahan, aku sempat gak cuci mata.. hahaha tak sangka Pekan Pokok Sena ne ada umat yang kacak.. hahaha...

abang jual ikan bakar yang hensem, abang jual popia yang tinggi, abang jual karipap yang punya bulu mata panjang(kusangka palsu), abang air tebu yang rambut rebonding, pakcik roti arab yang segak dan macam-macam bentuk aku jumpa tadi... hehehe... ada yang keluar dengan teman tapi mesra, teman mesra tetapi tidak dan kaum family yang punya anak berderet di belakang tidak ketinggalan mengujungi baazar...

owh.. tadi masa di baazar ada la jugak buat aku cem nak marah.... tapi sabar aku dapat mengatasi amarah...

sekadar nasihat atau peringatan

TOLONG LA JANGAN BERHENTI DI TENGAH-TENGAH LALUAN UMAT LAIN DIKALA BERTEMU RAKAN SEOPIS, SEKERJA, SEKEDAI, SEKANTOR, SEKELAS ,SETAMAN, SEKAMPUNG, SEPERMAINAN ATAU SEGALA JENIS "SE", TATKALA ANDA DI BAAZAR.

bukan nye apa, kalo boleh di elakkan. tingkah kamu itu menjengkelkan orang sekeliling... bagus sangat ke menghalang laluan orang...? sedarkah anda, gara-gara berhenti tiba-tiba ditengah jalan itu mampu mengurangkan pahala umat yang tidak sabar yang ada di belakang anda? jeng3..... mungkin caci maki dalam hati dah berkilo-kilo di tuju kepada anda ye !!! sangat mengundang marah.....percayalah....
........................................

azan Maghrib berkumandang, selesai sudah, ucap Alhamdulillah menyusul.  lepas solat aku relek dan kemudian layan entri baru dari para blogger....

skang dah kul 10pm... aku tak pergi tarawikh..... hehe.ayah yang pergi... ok lah... tu je untuk Ramadan pertama aku....

p/s: nak air tebu sebenarnya... T.T)

No comments: