aku hazel si shutterbugs! smile....

Friday, January 22, 2010

gebang dengan Ady Daisama....

konichiwa minasan!... moshi-mosh....  ogenki desu ka? genki desu? sokah! sugoii!!!!

cem biasalah kalo hari cuti cem ni.. aku gemar bangun lambat. tapi pagi tadi aku kena drive incha ke opis nya. lepas tu aku p brekfest dengan beliau dekat kopitiam... lepas tu aku pon balik rumah dan wat apa yg patut...

beres keja aku on9 la... lagi mau tunggu kah?

on face book aku msg Abg Ady .. lama tak sembang dengan dia.... last aku jumpa beliau waktu heboh pasal wabak H1N1.. time tu aku ke Ipoh sebab ada pameran foto Kesultanan Perak...  sempat la jumpa 2 kali...
waktu wabak tu menular.. aku tak terkecuali dari terkena symptom cem selsema dan batuk... serius like hell...

=============================================================

ok back to Abg Ady...... Dia ne aku kenal dalam myspace 2 tahun lepas..dekat situ ada network so aku pon join la.. banyak nya berkisar pasal photography dan yang sama waktu dengan nya.  bila berkongsi ilmu ni... minat pon datang la nak masuk photo stream. so pagi tadi sempat la sembang bab gadget antara dialog kami macam kat bawah ni:-
.
.
.
.
.
.
.

aku: 
zel nak tanya ye.



Abg Ady: hehehehehehehehehehehhehehehehehehehehehehehehehehehehheheheehehe...lupa...apa dia nak tanya...?

aku : kalo skang kan beginer photog camera ape sesuai?D3000 boleh kah?

Abg Ady:  mak aih...heheh...atas dari d60 pun ok dah..d3000 lagi ler sesuai...tapi kwn abg ada studio,katanya apa yg penting kerjasama!!!!!!!!!!hehehe..kata dia yg penting penggunaan cahaya...for beginners kata dia better beli flash dulu...lense cuma utk ambil apa yg mata kita lihat...flash byk guna...
flash pun kena tau utk kegunaan dlm apa...dewan ker apa ker...
ker nak id kwn abg tuh!!??leh tanya dia direct...nak?

aku: nak!!!ok,abg,kalo d60 kan.dh guna 15k shutter dalam tempoh setahun kalo jual pada harga 1700
ada org nak amik tak?

Abg Ady: ummm..letak rega tuh,then ckp leh nego rega....ada yg bertanya nanti..elok la tuh...dari beli lense..amik power punya ler..heheh...effect dlm 30 meter ker..hehehheh...mahal tuh...

Aku: sb900 ke?

Abg Ady : tak pasan...lama sgt tak usha accesories camera....kwn abg tuh tau la...kwn sekolah dulu..ari tuh ada gak dia ngajar abg shoot pakai depth of field dan pencahayaan...

===============================================================

tetiba dia bukak story pasal deph of field... aku paling  tak suka benda tu dulu....sangat susah untuk aku kuasai teknik tu masa sem 1... kena pulak tajuk asmnt aku depth of field.. memang sakit... seingat aku 13 kali aku buat asmt tu asyik kene reject.. macam bangkai lak......  kali ke 14 baru berhasil.... aku time tu maki2 apsal la susah sangat. ye lah kene pandai main dengan aparture n shutter bagai...

=====================================================================
lepas  tu aku ada menyatakan hasrat aku untuk memiliki lens yang punya aparture f2.8 yg berharga agak 4 angka.... sekali abg ady bagi satu ayat tag line beliau :-

"heheh...mimpi tanpa duit tak menjanjikan keinginan di penuhi..." ujar abg ady kepada aku cik hazel cun....
=====================================================
muahahahahahaha...biasala nafsu menguasai jiwa yg longlai. mimpi sajalah kalo nak idam pakai lens yang riban-riban angkanya tu...
.....................................................................................................................................................

kemudai aku teruskan lagi forum bersama Abang Ady....
aku menyatakan hasrat keinginan aku untuk further study... insya allah...

dan sekali lagibelia bagi ayat tag line lazim beliau:-

"heheh...try jgn tak try...selagi badan mampu bertatih,selagi minda terus bertasbih..belajar jangan tak bljr...hehehtag line lagi....= )" kata belia pada aku....

konklusinya abang ady punya banyak ayat-ayat tag line selain dari ayat-ayat tipikal beliau gunakan untuk mengayat awek-awek kacis......(statement ini tidak benar sama sekali. hanya ayat pelengkap blog)



bicara aku dengan abg ady tamat pada jam 12.30 tgh hari,,,,.........




p/s: owh... aku alami sakit belakang lately.. tolong terajang belakang aku....!!!



........................................................................................................................

No comments: